Financieel directeur/CFO | Business controller

Persoonlijke gegevens

Sinds 2000 ben ik werkzaam als (hands-on) interim-controller en ook actief als sparringpartner. 

Als (interim) controller help ik ondernemers, (financiële) managers, dga’s en managementteams van kleine en (middel)grote ondernemingen bij financiële, strategische en organisatorische vraagstukken. Zie ook www.maatwerk.nl.

Ik heb voor verschillende bedrijven in uiteenlopende branches gewerkt. Dit loopt uiteen van Fred de la Bretonière (schoenen en tassen, retail en groothandel), WPG Uitgevers (boeken en tijdschriften), AT5 (media) tot Royal van Zanten (sierteeltsector) en DSM (fijnchemie).

Wie ben ik?
Ik ben bedrijfseconoom (1988) en Register Controller (1991). Ik heb ruim 12 jaar in loondienst gewerkt bij vooral DSM.

Met mijn no-nonsense ‘what-you-see-is-what-you-get’ instelling weet ik collega’s te enthousiasmeren. Als (interim)controller heb ik geleerd snel tot de kern van de zaak door te dringen.

Ik ben gewend om ‘hands-on’, op strategisch- en operationeel niveau, te werken. Ik zou mezelf willen omschrijven als gestructureerd, pragmatisch en resultaatgericht. Ik ben creatief en analytisch ingesteld. Een no-nonsense ‘hands-on’ professionele controller. Leergierig en sportief bovendien.


02 januari 2017
€ 86-100 per uur
40-40 uren per week
Financieel directeur/CFO Business controller Financieel adviseur

Kennis & Vaardigheden

Accountview Exact Microsoft Dynamics NAV
Handel Media Olie, gas & energie Productie Retail Uitgeverij Verzekeringswezen Zakelijke dienstverlening
Activity based costing Budgettering Business analysis Business control Business planning Consolidatie Corporate finance Due diligence ERP-implementatie Financial control Forecasting Interne en externe rapportages Management accounting Managementadvies Managementondersteuning Mergers & acquisitions Planning & control Project control Treasury Turnaround management
Dutch GAAP US GAAP
Nederlands Engels

Relevante werkervaring

CFO / Controller / Zakelijk Manager

Fred de la Bretoniere in Waalwijk
augustus 2012 tot september 2015

Taken en verantwoordelijkheden

Halverwege 2012 begon ik aan een interim-opdracht bij Fred de la Bretonière (Fred), de toen 68-jarige grondlegger van het schoenen- en tassenbedrijf. Ik had een goede ‘klik’ met zowel Fred als de overige teamleden. Ik was voor Fred (en zijn partner) zowel zijn adviseur als het financieel geweten (‘CFO’) van zijn bedrijf. Na een half jaar kwam de vraag of ik in loondienst wilde treden. Er bleek veel en meer te doen. Met de vele interessante uitdagingen in het verschiet heb ik toen mijn zelfstandigheid (voor ruim 2 jaar) opgegeven.

Ik heb me o.a. gestort op:
¥ Het stroomlijnen en professionaliseren van de bedrijfsvoering en de financiële
aansturing/functie;
¥ Het opzetten van een planning & control cyclus (begroting, herziene jaarver-
wachtingen en meerjarenplannen);
¥ Het opzetten van een rapportagestructuur en een ‘early warning systeem’;
¥ Het opzetten van een managementinformatiesysteem;
¥ Het opstellen van een strategisch meerjarenplan;
¥ Het doorvoeren van een organisatorische (en juridische) herstructurering;
¥ Het realiseren van een herfinanciering;
¥ Het vergroten van de winstgevendheid en het cashflow genererend vermogen.

Vervolgens zijn we een verkooptraject opgestart, waarvoor ik eindverantwoordelijk was.
Eind 2014 hebben we de meerderheid van Fred zijn aandelen verkocht aan een participatiemaatschappij.

Volledig profiel

Om het volledige profiel van deze kandidaat te zien dient u ingelogd te zijn.
Direct inloggen